zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

نقره و مورد ها استفاده آن



استخراج : 

نقره ه به صورت معمول به طور آلیاژ با طلا جواهرات و یا در ترکیب با سولفور , ارسنیک , آنتیموان ( Sb ) یا کلرین یافت می‌شود . منابع اصلی نقره , سنگ معدن مس , نقره , نیکل , سرب و سرب - قلع به‌دست آمده از مکزیک , چین , استرالیا , شیلی , لهستان و سیبری می‌باشند . مکزیک و پرو استخراج نقره را از سال 1546 آغاز کرده‌اند و کماکان از تولیدکنندگان اصلی دنیا به شمار می‌آیند . برترین معادن تولید نقره دربرگیرنده ( فرس نیلو Fresnillo ( ( مکزیک ) , ( کانینگتون Cannington ( ( استرالیا ) , ( دوکات Dukat ( ( روسیه ) , ( آچوچاکوا Uchucchacua ( , ( پرو ) و معدن ( گرینز کریک Greens Creek ( ( آلاسکا ) می‌شوند . 

این فلز را می‌توان همچنین از فرایند تصفیه‌ی مس به شیوه‌ی الکترولیت به دست آورد . مرتبه خلوص نقره‌ی مرغوب تجاری 9/ 99 درصد است , نقره‌ی خالص‌تر با عیار 999/ 99 درصد نیز یافت می‌شود . سال 2007 , طی مطالعات زمین‌شناسی , ‌پرو و بعد از آن مکزیک بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نقره به‌شمار می‌آمدند . 





پاورقی : 


لیدیه Lydia : منطقه‌ای باستانی در غرب آناتولی که با استان‌های امروزی ازمیر و مانیسا در ترکیه مطابقت و همخوانی دارااست . پایتخت آن شهر ( سارد ( بود , این کشور ثروتمندترین کشور منطقه‌ی آسیای کوچک به شمار می‌آمد . کوروش کبیر به لیدیه یورش کرد و سارد را در سال 546 ق . م . تصرف کرد . با فتح این شهر به قدمت پادشاهی بزرگ لیدی پایان داده شد . در قرن هفتم ب . م . یونانیان این سرزمین را تصرف کردند و با ایران همسایه شدند . آن ها شهرهای مهمی اعم از بیزانس یا استانبول فعلی را بنیان نهادند . 

واکنش زنجیره‌ای هسته‌ای : فرایندی است که در آن نوترون‌ها ناشی از شکافت هسته‌ای ( فرایندی که در آن یک اتم سنگین نظیر اورانیوم به دو اتم سبک‌تر تبدیل می‌شود ) منجر شکافت هسته‌ای اتم‌ها می‌شوند . 

راکتور آبی فشرده : 

دارای شهرت به راکتورهای PWR , یکی از نخستین گونه های راکتورهای صنعتی انرژی هسته‌ای در عالم است . این راکتورها به صورت معمول در فشارهای آبی بالا ( نظیر 15 مگاپیکسل ) کار می‌کنند . از آنجایی‌که آب داخل این سیستم‌ها به طور بخار نیست , راکتور احتیاج به مبادله‌گرهای گرمایی جهت تولید انرژی دارااست لذا راندمان این مدل راکتورها بین 32 تا 33 درصد تخمین زده می‌شود . 

ایندیوم In : از موادسازنده جدول تناوبی , با عدد اتمی 49 که به رنگ خاکستری نقره‌ای و دارای وضعیت استاندارد جامد می‌باشد . 

خاصیت الیگودینامیک : در سال 1893 توط گیاه‌شناسی سوئیسی , تحت عنوان خاصیت سمی یون‌های فلزات بر روی سلول , جلبک , قارچ , هاگ و ویروس‌ها کشف شد . یون‌های فلزاتی نظیر جیوه , نقره , مس , آهن , سرب , قلع , طلا و جواهرات , آلومینیوم و دیگر فلزات دارای خاصیت میکروب‌کشی می‌باشند . 

نقره‌زدگی : مسمومیت با نقره , که بر اثر مجاورت با نمک‌های نقره یا خاک نقره پدید می‌آید . یکی از نشانه ها بارز نقره‌زدگی مزمن , آبی مایل به خاکستری شدن پوست و اعضای داخلی است . این یقین موجود است که این عارضه دائمی باشد ولی بیان شده شده‌است که در برخی مورد ها معالجه به کمک اشعه‌ی لیزر مفید می‌باشد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.