zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

آبکاری با نقره برای کاربردهای صنعتی و کاربرد های تزیینی



نقره فلزی قیمتی (نجیب)٬ به رنگ سفید درخشان می باشد . اسید کلریدریک٬ اسید سولفوریک و اسید استیک به طور جزیی بر آن اثر می‌کند٬ برعکس اسید نیتریک٬ آن را به فیس نیترات نقره حل می کند . نقره توسط سولفور هیدروژن و ترکیبات دیگر گوگرد ایجاد سولفور نقره به رنگ سیاه مینماید . اکسیژنهوا به نقره آسیبی نمی‌رساند .همینطور 

در پیش‌روی اکثر وقت ها محلول‌های نمکی و غذایی هم مقاومت دارد 



الکترولیت‌های آبکاری نقره 

حمام‌های نقره کاری شامل سیانید ساده نقره٬ کربنات پتاسیم٬ سیانید پتاسیم یا سیانید سدیم می باشد . زمانی که از سیانید پتاسیم به کار گیری می گردد پوشش به سختی می سوزد . ضمنا″ لایه‌ها براق و حمام‌ها دارنده خاصیت سوق‌دهی جریان بیش‌تری هستند . سیانید قلیایی جانور در الکترولیت تحت تاثیر CO2 مو جود در اتمسفر به طور جزیی تجزیه شده و ساخت کربنات مینماید . کربنات تولید گردیده خاصیت هدایت الکتریسیته و قدرت نفوذ الکترولیت را زیاد مینماید . 


پوشش‌های نقره که در حمام‌های سیانیدی ساده ساخت میگردد کدر هستندو باید در هنگام پوشش‌کاری برش‌کاری نمود . عملیات اجتناب‌ناپذیر جلاکاری علاوه بر این که ارزش را بالا می‌برد٬ سبب ساز از دربین رفتن فلز نقره هم می گردند . در اکنون حاضر حمام‌های نقره حاوی مواد افزودنی مختلف سبب تولید لایه‌های براق به عمل برده میشوند . این حمام‌ها معایب الکترولیت‌های بی آلایش را ندارند . 


نقره عنصری فلزی به رنگ نقره ای می باشد که تقریباً کمیاب و گران قیمت می باشد . در آب و هوای خالص پایدار می‌باشد ولی در معرض ازن ، سولفید هیدروژن و هوای دارنده سولفور کدر می شود .نقره خالص بالاترین ساماندهی الکتریکی و گرمای و ذیل ترین مقاومت را در بین تمام فلزات دارااست . در سنگ معدنهای دارنده آرژنتیت ، سرب ، سرب و رو ی ، مس و طلا یافت می شود . 


نقره از زمانهای خیلی دیر باز شناخته گردیده بود .این عنصر اولی توشه از سرباره های آتشفشانی در آسیای صغیر و در دریای اژه پیدا شد . این آثار نشان می دهد که ۳۰۰۰ سال قبل از ولادت مسیح انسانهای توان این را داشتند که نقره را از سرب انقطاع نمایند . 


نقره هم به صورت آزاد در طبیعت وجود دارااست و هم به فیس ترکیب در کانی آرژنیت Ag2S و ترکیبات نقره با عنصرها مختلف انجام می شود نظیر کلرید نقره، سرب ، سرب – روی، مس ، طلا و نهشته های نیکل – مس که منشا حیاتی نقره می‌باشند . معادن تعالی نقره در کشورهای مکزیک، کانادا، پرو، ایالات متحده یافت می شود و مهم‌ترین معدن نقره عالم در نیمکره غربی جهان وجود دارد . 


نقره از خالص کردن و پالایش الکتریکی مس به دست می آید . نقره برای کاربردهای تجاری دارای خلوص ۹۹٫۹ درصد می‌باشد . 


نقره از بازه های خیلی دیر باز شناخته شده بود . این عنصر او‌لین توشه از سرباره های آتشفشانی در آسیای صغیر و در دریای اژه پیدا شد . این اثرها نشان می دهد که 3000 سال گذشته از ولادت مسیح آدم ها بضاعت و توان این را داشتند که نقره را از سرب قطع نمایند . 


همچنین نقره از خالص کردن و پالایش الکتریکی مس به دست می آید و برای کاربردهای تجاری دارای خلوص 99 .9 درصد میباشد . 


اساسا نقره خالص فلزی براق و قابل انعطاف و دارای درخشندگی بالا می باشد . سختی آن از طلا و جواهرات تحت تر و دارای مفتول پذیری و چکش خواری بالایی آنگاه از طلا جواهرات و پالادیم می باشد . نقره خالص دارنده ویژگی رسانایی بالای جریان برق و الکتریسیته در میان تمام فلزات هست و مقاومت کنتاکت الکتریکی آن زیر می باشد . چگالی نقره 5/10 برابر آب هست و در 961 سکو سانتیگراد ذوب گردیده و در حدود 2162 مرتبه سانتیگراد می‌جوشد . 


خواص 

شیمیایی: 

اگرچه نقره از نظر شیمیایی در در بین فلزات محجوب فلزی دوچندان برخورد پذیر تلقی می‌گردد، لکن باید دقت داشت که در مقایسه با سایر عنصرها از جایگاه واکنش پذیری قابل ملاحظه‌ای برخوردار نمی‌باشد . این عنصر به آسانی اکسیده شدن آهن اکسید نمی‌شود، لیکن با گوگرد و هیدروژن سولفید واکنش داشته و تشکیل به عبارتی تیرگی آشنا را می‌دهد که در نقره‌هایتان مراعات میکنید . 


برای رفع این نقیصه می‌توان آبکاری نقره را با امداد رودیم به انجام رسانیده و از وقوع تیرگی مورد حیث پیشگیری نمود همچنین با استعمال از کرم (Cream) یا پولیش نقره می‌توان لایه تیره فراوان ظرافت را که نقره در ترکیب با گوگرد بوجود آورده میباشد را زدوده و آن را مجددا درخشان نمود . از طرف دیگر این تیرگی را می‌توان از حیث شیمیایی توسط حرارت دادن ظرف موضوع نظر در محلول رقیقی از کلرید سدیم و کربنات هیدروژن سدیم یا این که قرار دادن نصیب تیره در تماس با فلزی فعال تر نظیر آلومینیوم که می تواند با گوگرد مخلوط شود و مجددا فلز را به حالت اول برگرداند، از میان موفقیت . 



نقره نمی‌تواند با اسیدهای غیر اکسیدکننده مانند اسیدهای کلریدریک و سولفوریک یا این که بازهای قادر مانند هیدروکسید سدیم برخورد نماید، لیکن اسیدهای اکسنده نظیر اسید نیتریک یا اسید سولفوریک غلیظ آن را در خویش حل کرده و یون یک بار مثبت نقره (Ag+) را تشکیل میدهند . این یون که در تمامی ترکیبات ساده و محلول نقره وجود دارد، تقریبا به چهره ساده ای با استفاده از عوامل احیا کننده آلی مانند آنچه در آئینه های نقره ای مراعات می‌شود، به فلز آزاد احیا میشود . برای آبکاری نقره اضطراری می باشد یون های کمپلکس نقره احیا شود . یون ( Ag+ ) بی‌رنگ است، لیکن چندین از ترکیبات نقره به برهان نفوذ بقیه اجزای تشکیل دهنده ساختمانی رنگینند . باید توجه داشت که اکسیژن در حد حیرت انگیزی در نقطه ذوب نقره به اندازه 20 قسمت حجمی از اکسیژن در یک قسمت حجمی نقره حل می‌گردد . پس از سرد کردن مایع مسئله نظر نیز اکسیژن به میزان 75% نصیب (از لحاظ حجمی) در نقره باقی میماند . 


تجزیه 

و شناسایی: 

محلول های حاوی یون نقره را می‌توان به آسانی تشکیل رسوب کلرید نقره به وسیله ارتقاء اسید کلریدریک ، شناسایی کرد . این رسوب را می‌توان از رسوب های سرب و جیوه یک ظرفیتی ، به وسیله توان حل شدن آن در هنگام افزودن هیدروکسید آمونیوم اضافی و ساخت رسوب مجدد با افزودن اسید نیتریک متمایز نمود . مضافا تجزیه وزنی به وسیله کلرید نقره یا این که برمید نقره که به آسانی قابل رسوب دادن ، خشک کردن و توزین می‌باشند، میسر می‌باشد . همینطور می‌توان یون نقره را به وسیله کار الکترولیز به نقره فلزی احیا و به این خط مش توزین نمود . 

از محلول تیوسیانات پتاسیم استاندارد گردیده نیز می‌توان برای تجزیه حجمی نقره استفاده کرد 

ترکیبات: 


نقره در ترکیباتش اکثرا به صورت یک ظرفیتی می باشد . لکن اکسید ، فلوئورید و سولفید دو ظرفیتی نقره هم ملاحظه گردیده میباشد . 

چند از ترکیبات حیاتی نقره عبارتند از: 

1- 

نیترات نقره (AgNO3): 

ترکیبی بی‌رنگ ، زیاد محلول ، اساسا سمی و به آسانی به نقره فلزی احیا می‌گردد و از آن در تهیه و تنظیم ترکیبات نقره ، آئینه های نقره ای و جوهرها به کارگیری می‌گردد . 


2- 

هیدروکسید دی آمین نقره (Ag(NH3)2OH): 

مخلوط کوئوردیناسیونی محلول در آب که به وسیله اضافه کردن هیدروکسید آمونیوم به محلول های املاح نقره ، تشکیل می شود . این ترکیب در اثر ماندن تشکیل ادغام فراوان منفجره نقره فولمینات شده را می‌دهد . 


3- 

سیانید نقره (AgCN) : 

مورد مصرف به وسیله سیانید سدیم یا این که پتاسیم اضافی در آبکاری برای تشکیل یون های کمپلکس های و که به فلز نقره احیا میگردند . 


4- کلرید نقره (AgCl): ترکیب سفید نامحلول که در هیدروکسید آمونیوم حل گردیده و تشکیل یون های کمپلکس میدهد . در عکاسی و نیز به عنوان آشکار کننده یونیزاسیون برای اشعه های کیهانی کاربرد داراست . 


5- 

برمید نقره (AgBr) : 

ترکیب نامحلول زردرنگ واضح که نسبت به AgCl نامحلول تر است و عمده در عکاسی به مصرف میرسد . 


6- 

یدید نقره (AgI) : 

مخلوط نامحلول رنگ زرد رنگ و نامحلولتر از AgBr می‌باشد و برای اصلاح حالت ابرها به خواسته بارندگی ( Cloud Seading ) و در عکاسی کاربرد داراست . 


7- سولفید نقره ( Ag2S) : نامحلول ترین نمک نقره ، سیاه رنگ و قسمتی از حساس تشکیل دهنده تیرگی ظروف نقره می‌باشد . 


موارد 

کاربرد: 

نقره در اکثر اوقات مصارفش با یک یا این که یک سری فلز ، آلیاژ شده و بدان صورت مصرف می گردد . مهم‌ترین مصرف این فلز در ضرب سکه می‌باشد . نقره همچنین دارای مصارف معروفی در مسئله جواهرسازی و ظروف نقره و نیز آب نقره میباشد . 


به دلیل ناپایداری در مقابل اسیدهایی غیر اکسنده ، به رخ بوته و یا بقیه وسایل شیمیایی مصرف می‌گردد و گهگاه ابزار آلات جراحی ، لحیم نقره و باطری های انباره‌ای مقاوم در برابر خوردگی را از نقره تهیه و تنظیم می نمایند . 


در آینه سازی به اندازه فراوان نقره مصرف می گردد و همچنین میزان زیادی از آن برای تهیه نقره هالیدها در عکاسی مصرف می‌شود . 


رسانایی خوب نقره موجب کاربرد هرچه اکثر آن در الکتروتکنیک شده است . از آلیاژهایی که در آنان نقره به عنوان جزئی از کل مصرف می‌شود، می‌توان ملغمه‌های دندانپزشکی و پیستونهای موتور بلبرینگ را اسم پیروزی . 


همینطور نقره دارنده خاصیت قارچ‌کشی می‌باشد و در مواردی از آن در فرایندهای تندرست سازی آب استفاده می شود . 


اثرات 

زیست محیطی: 

به طور کلی یون نقره، پایین قوانینی که غلظت یون نقره موجود در آب قلیل میباشد ، برای جانداران آبزی آب شیرین سمیت متعددی ندارد و pH آب، سختی، سولفیدها و بارهای محلول و آلی را افزایش می دهد . یون نقره برای جان داران بسیار سمی می‌باشد . 


اثرات 

نقره بر روی سلامتی: 

نمک های محلول نقره به ویژه AgNO3 با غلظت بیش از 2 گرم (0 .070) مهلک می باشند . ترکیبات نقره به آهستگی بوسیله بافت های بدن جذب می شوند و پیگمان هایی آبی رنگ یا سیاه در پوست ایجاد می کنند . 


1-تماس 

با دیده : 

در شرایطی که مایع آن در تماس با چشم قرار گیرد، سبب ساز جراحت شدید قرنیه می شود . 


2-تماس 

با پوست : 

باعث سوزش پوست می شود . تماس مداوم با پوست منجر ایجاد حساسیت می شود . 


3-خطرات 

تنفس : 

قرار به دست آوردن در معرض بخار نقره با غلظت بالا منجر سرگیجه، معضلات تنفسی، سردرد یا سوزش مجاری تنفسی می شود . غلظت بسیار بالای آن منجر خواب آلودگی، گیج خوردن، گیجی، بی هوشی، کما و در غایت مرگ می شود . 


4-خطرات 

تناول کردن : 

نسبتا سمی است . سبب اختلالات معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و خواب آلودگی می شود . در حالتی‌که این ماده بلعیده شود، به شش ها آسپیره می شود یا در صورتیکه استفراغ صورت دهد، سبب پنومونیتیس شیمیایی می شود که مرگ آور می باشد . 


قرار 

به دست آوردن در معرض این ماده یا این که ترکیبی از آن در انسان اثرات پایین را به دنبال دارد : 

1- 

ناهنجاری های قلب 

2- در صورتیکه آدم دائما یا این که برای مدتی طولانی در معرض این ماده قرار داشته باشد، منجر جراحت مغز و صدمه سیستم عصبی می شود . 


3- تنفس مداوم یا این که تماس مداوم اتیل کتون با دست احتمال تشکیل نوروتوکسین هایی نظیر هگزان را افزایش می دهد به ویژه چنانچه این تماس همزمان باشد . 


خاصیت 

فیزیکی و شیمیایی: 

عدد 

اتمی: 47 

جرم اتمی: 107 .868 


نقطه ذوب : .961 .78 


نقطه 

جوش : 2162 

شعاع اتمی : 1 .75 


گنجایش 

: 1 

رنگ 

: سفید مایل به خاکستری 

وضعیت 

استاندارد: جامد 

اسم 

گروه : 11 

انرژی 

یونیزاسیون : 731 

شکل 

الکترونی: 

شعاع یونی : 1 .26 


الکترونگاتیوی : 1 .93 


شرایط 

اکسیداسیون: 1 

دانسیته: 10 .490 


گرمای 

فروپاشی : 3/11 

گرمای 

تبخیر : 58/250 

مقاومت 

الکتریکی : 0000000159/0 اهم 

گرمای 

ویژه : 235/0 

زمان 

تناوبی : 5 

درجه 

اشتعال : در شرایط جامد غیر قابل اشتعال 


گونه های 

دیگر : 

اکسید 

نقره Ag2O 

کلرید 

نقره AgCl 

سرب 

( Pb ) 


نقره خالص دارای درخشندگی بالاو فلزی درخشان می باشد . مشقت آن از طلا جواهرات پایینتر می‌باشد و دارای مفتول پذیری و چکش خواری بالایی بعد از آن از طلا و جواهرات و پالادیم می باشد . نقره خالص دارنده ویژگی رسانایی بالای جریان برق و الکتریسیته در فی مابین تمام فلزات میباشد و مقاومت کنتاکت الکتریکی آن تحت می باشد . 

نقره استرلینگ برای به کارگیری در جواهر سازی، ظروف نقره و نقره آلات کاربرد داراست . این دسته نقره دارای ۹۲٫۵ درصد نقره است و مانده آن مس یا این که فلزات دیگر میباشد . بیشترین کاربرد نقره در عکاسی است که حدود ۳۰ درصد از مصرف صنعتی نقره آمریکا در بخش عکاسی می باشد . از ترکیبات در دندانسازی هم استفاده می شود . از نقره برای ایجاد آلیاژهای لحیم کاری و لحیم کاری برنجی ، اتصالات الکتریکی و از نقره – روی و نقره- کادمیم ظرفیت بالا برای باتریها استفاده می شود . از رنگهای حاصل ازنقره برای ساخت جوهر چاپ استفاده می شود . از این فلز در آیینه کاری و شیشه سازی ، رسوبگیری الکتروشیمیایی به کارگیری می شود . نقره جدید دارای انکسار بالای نور و درخشندگی بالا می‌باشد ولی به سرعت درخشندگی خود را از دست می دهد و تیره می شود . 

بضاعت و توان انعکاس اشعه ماورای بنفش را ندارد . نقره منفجر شونده دارای توان انفجار بالاست . از یدید نقره برای لقاح ابرها در تولید باران به کارگیری می شود . کلرید نقره دارنده ویژگی نوری بالا ست که می تواند برای ایجاد مواد روشن مورد به کار گیری قرار گیرد همچنین در سیمان برای تولید شیشه از نقره اسفاده می شود . از نیترات نقره که یک عدد از مهم ترین ترکیبات نقره می‌باشد به طور گسترده در صنعت عکاسی به کارگیری می شود . نقره دارای صدها کاربرد حیاتی در صنایع متفاوت در عالم می باشد . 

نقره به خودی خویش سمی نمیباشد ولی ترکیبات نمک آن دارنده خاصیت مسی هستند . پرتودهی نقره در هوا از ۰٫۰۱ mg/m3 تجاوز نمی نماید . دستگاه گردش خون می تواند ترکیبات نقره را جذب نماید و سبب ساز ارزیابی بافتهای تن انسان شود . که در این صورت پوست به رنگ خاکستری در می آید و به غشا مخاطی جراحت می رسد . 

در ژانویه سال ۱۹۹۰ بها نقره حدود ۵٫۲۵ دلار در یک اونس داد و ستد شد . ارزش نقره در بازار دارنده نوسان می باشد . 



اثرات 

نقره بر روی سلامتی نمکهای محلول نقره به ویژه AgNO3، با غلظت بیش از ۲ گرم (۰٫۰۷۰ اوز) مهلک می‌باشند . ترکیبات نقره به آهستگی توسط بافتهای بدن جذب می شوند و پیگمانهایی آبی یا سیاه در پوست تولید می نمایند . 

تماس با چشم: در شرایطی که مایع آن در تماس با دیده قرار گیرد، سبب ساز زخم شدید قرنیه می شود . 

تماس با پوست: سبب سوزش پوست می شود . تماس مداوم با پوست سبب ساز ایجاد حساسیت می شود . خطزات تنفس: قرار گرفتن در معرض بخار نقره با غلظت بالا سبب ساز سرگیجه، معضلات تنفسی، سردرد یا این که سوزش مجاری تنفسی می شود . غلظت مضاعف بالای آن منجر خواب آلودگی، حیران خوردن، گیجی، بیهوشی، کما و در نهایت مرگ می شود . 

مایع یا این که بخار آن سبب سوزش پوست، چشم، گلو یا ریه می شود . به کارگیری نادرست از آن و تنفس مقداری از این محصول، خسارت آور یا این که مرگ آور می‌باشد . 

خطرات خوردن: نسبتا سمی میباشد . سبب ساز اختلالات معده، موقعیت تهوع، استفراغ، اسهال و خواب آلودگی می شود . در صورتی این ماده بلعیده شود، به ششها آسپیره می شود یا چنانچه استفراغ فیس دهد، منجر پنومونیتیس شیمیایی می شود که مرگ آور میباشد . 

اندامهای 

هدف: قرار تصاحب کردن در معرض این ماده یا این که ترکیبی از آن، بر روی جانوران آزمایشگاهی اثرات پایین را داشته است: -آسیب 

کلیه -آسیب 

چشم -آُسیب 

شش -آُسیب 

کبد -آنمی 

-آسیب 

مغز 


قرار نیم ست نقره

به چنگ آوردن در معرض این ماده یا این که ترکیبی از آن در انسان اثرات تحت را به دنبال دارد: -ناهنجاریهای 

قلب -اگر بشر دائما یا این که برای مدتی طولانی در معرض این ماده قرار داشته باشد، سبب ساز جراحت مغز و صدمه سیستم عصبی می شود . 

-تنفس مداوم یا تماس مداوم اتیل کتون با دست احتمال تشکیل نوروتوکسینهایی مثل هگزان را ارتقاء می دهد به ویژه در‌حالتی که این تماس همزمان باشد . 


ست نقره

اثرات 

زیست محیطی نقره به طور کلی یون نقره، تحت شرایطی که غلظت یون نقره مو جود در آب اندک است، برای جان داران آبزی آب شیرین سمیت زیادی ندارد و pH آب، سختی، سولفیدها و بارهای محلول و آلی را افزایش می دهد . یون نقره برای موجودات زنده بسیار سمی هست . یون آزاد نقره با غلظت ۱–۵ µg/litre برای نوع های گیاهی آبزی و حساس، بی مهرگان و ماهیان استخوانی مضر می‌باشد واگر غلظت آن ۰٫۱۷ µg/litre باشد رویش ماهی قزل آلا را با مشکل مواجه می نماید . غلظت ۰٫۳–۰٫۶ µg/litre . آن ، برای دسته های فیتوپلانکتون مهلک میباشد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.