zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

زیور آلات دست سازی


ایرانیان از قدیم از هیچ  خرید اینترنتی نقره  روی گردان استفاده نمی کردند و زیور آلات را تحت عنوان مکملی برای پوشش بدن و راز در لحاظ می گرفتند . در دوران هخامنشیان کاربرد زیور آلات دستساز خصوصاً برای مردان فراوان مورد دقت بوده , به طوری که بزرگان و سلاطین گوشواره های سنگین وزن و لبریز تزیین فی مابین اسباب و اثاث فردی خویش استفاده می کردند . 
به گفته مورخان تسلط پارتی , در به عمل بردن زیورها و زیورآلات دستساز فراوان باذوق بودند و مثال های زیبایی از هنر جواهر سازی پارتی را برای آیندگان به جا نهاده اند . به صورت نمونه زیور آلات دستساز ای از جنس طلا جواهرات به صورت تُنگ که بر روی آن نگین هایی از لعل تزیین یافته از قدیم به یادگار باقی مانده است . یاقوت و مروارید از گوهرهایی بود که در تزئین زیور آلات دست ساخته مردان و زیورآلات دست‌ساز زنان اشکانی فراوان کاربرد داشت . 
به صورت کلی مردان ساسانی از زیورآلات دستساز پاپیون و یادگرفتن دستبند ساخته شده با دست , فراگیری ساخت زیورآلات دست‌ساز , گردنبند و فن های مروارید بر گرد تاج و بر روی موها استفاده می کردند و زنان ساسانی هم نظیر مردانشان از زیورآلات دست‌ساز پاپیون زیبایی برای تزیین رمز و گردن و بدن و بازو استفاده می کردند . 
دلبستگی و گردآوری زیورآلات دستساز برنجی در پیشین به نحوی بوده است که گهگاه تمامی جواهرات و زیورآلات ساخته شده با دست برنجی فرد , بعد از مرگش همراه با او به خاک سپرده می شده‌است , مثال هایی از زیور آلات دست ساخته ها و دست بند دست‌ساز را می توان در بقاع هایی که از هزاران سال پیش به یادگار باقیمانده است به عینه مشاهده کرد . 
استفاده از زیور آلات دست‌ساز فقط به انگیزه تزیینات و زیبایی نبوده است ; گهگاه مردم قبلی از زیور آلات دست سازی و دست بند ساخته شده با دست با سنگ های قیمتی خاص استفاده می کردند . 
در هر حال اموزش دستبند دست‌ساز و یادگرفتن ساخت زیورآلات دستساز در کشور‌ایران باستان اعم از وسایلی بوده است که کاربرد مضاعف داشته است , خصوصاً در دوران هخامنشیان , اموزش دستبند ساخته شده با دست و فراگیری ساخت زیورآلات دست‌ساز نمود بیشتری داشته و به فراوانی به دیده میخورد . در دوران اسلامی استفاده از این زیورآلات دست‌ساز سازه به عللی تعدیل مییابد ولی توشه دیگر در دوران صفاریان تا زمان های آن گاه اشاعه پیدا می نماید . زیور آلات دست ساخته استیل و زیور آلات دست ساخته فلزی منجر آلرژی هایی در اشخاص می‌شود . زیورآلات ساخته شده با دست چوبی بین پسرها ترویج متعددی دارااست . 
از زیورآلات دستساز اشرافی برای زینت بزرگان استفاده می شده‌است . زیور آلات ساخته شده با دست بدل و زیور آلات دستساز طلا جواهرات ساخنه دست انسان است و اعم از اسباب و اثاث فردی خوشگل و شکیل هستند . 

زیور آلات


خرید اینترنتی نقره  مجموعه زیورآلات آن از بازی جستجوی گنج و گذری به دنیای رنگ و فرم  دو دوست جان گرفت.


توانایی طبیعت در خلق سنگ هایی که چشم هر بیننده ای را خیره میکرد و جسم و روح را تحت تاثیر قرار میداد ،زیب را بر آن داشت که مجموعه زیورآلات زیبایی از این سنگ های شگفت انگیز را به نمایش بگذارد. رنگ های متنوع ، طرح های مدرن و کلاسیک با انواع سنگ هایی که هریک خاصیت درمانی خود را دارند ، آن چیزی است که در زیورآلات زیب به چشم میخورد.

زیورآلات سنتی زنان کُرد نماد مادهای ایران زمین + تصاویر


خرید اینترنتی نقره

آژانس خبری- تحلیلی زریان؛ زنان کردستان در گذشته نه‌ چندان دور به طور سنتی همراه با لباس محلی خود زیورآلات ساخت صنعتگران محلی را استفاده می‌کردند.

به گزارش زریان؛ جنس این زیورها عموماً از آلیاژهای برنج و ورشو بوده است، اما گاهی بعضی از قطعات آنها از مس ساخته می‌شد که به دلیل هزینه بالای ساخت، سختی کار و مشکل رقابت با زیورآلات وارداتی، امروزه این اشیا کمتر از پیش ساخته می‌شوند اما هنوز می‌توان آنها را در بازارهای قدیمی شهر سنندج و بقیه شهرهای استان کردستان یافت؛ برخی از زنان کرد هنوز از چنین زیورآلاتی استفاده می‌کنند.

 


زیورآلات محلی در کردستان سابقه دیرینه دارد و هنرمندان سنندجی از دیرباز از قراضه‌های مس، برنز، ورشو و غیره انواع زیورآلات را که عموماً طرح و شکل محلی دارند، تولید می‌کنند.


 


محصولات محلی زیورآلات سنتی شامل انواع گردنبند، دستبند، سربند، سینه‌ریز، النگو، انگشتر، گوشواره و ... در اشکال مختلف با نام‌های محلی ساخته می‌‌شود.


 


*دستبند سنتی کردستان مهر اصالت یونسکو گرفت


 


توفیق شریعتی مسئول تنها کارگاه تولیدی زیورآلات سنتی کردستان که جوانی 32 ساله است از دوران کودکی در کنار پدرش کار ساخت زیورآلات سنتی را آغاز کرده و مشوق اصلی‌اش پدرش بوده است و از همان سنین کودکی و 7 سالگی مشغول به این هنر سنتی شده و عملاً 15 سال است که در این حرفه اشتغال دارد و به مدت 7 سال به‌ عنوان مربی در سازمان میراث فرهنگی کردستان به کارآموزان و هنرجویان این هنر دستی را آموزش داده است.


 


وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج به اخذ مهر اصالت یونسکو برای دستبند سنتی کردستان که یک نوع زیورآلات مخصوص منطقه کردستان است، اشاره کرد و گفت: برای ساخت این نوع دستبند با تمام ریزه‌‌کاری‌هایش با حفظ اصالت قبلی و تغییرات کم که مخصوص منطقه کردستان و مربوط به دوران مادهاست نشان ملی مهارت گرفته است.


 



 


وی درباره زیبایی و ظرافت این دستبند سنتی که برای ساخت آن 5 شبانه‌روز تلاش کرده است، افزود: مواد به ‌کار رفته برای ساخت این دستبند که ظریف کاری زیادی بر روی آن انجام شده نقره خالص 999، و هزار و 323 جوشکاری به کار رفته و از مشخصه این دستبند این است که حتی جای جوشکاری و لحیم‌های آن مشخص نیست.


 


توفیق شریعتی هنرمند سنتی‌کار سنندجی امسال در روز جهانی صنایع دستی و گردشگری به عنوان هنرمند برگزیده کشور انتخاب شد.


 


وی دلیل انتخابش به عنوان هنرمند برگزیده کشور را گرفتن نشان ملی مهارت به خاطر دستبند سنتی کردستان، سابقه فعالیت زیاد و اشتغال‌زایی برای جوانان در هنرهای سنتی دستی و نوآوری‌های نوین در کار صنایع دستی عنوان کرد.


 


شریعتی دستبند سنتی را بهترین کار هنری خود در طول 15 سال فعالیتش عنوان کرد و افزود: این دستبند که با دست رئیس جمهور و سازمان میراث فرهنگی کشور نشان ملی مهارت گرفت کاری فوق‌العاده بود که به درخواست سازمان میراث فرهنگی باید در موزه تهران نگهداری شود.


 

جواهرسازی چیست؟

خرید اینترنتی نقره

هنر جواهرسازی هزاران سال قدمت داشته و به زمانی باز می گردد که تمدن های باستانی به منظور استفاده های تزئینی، اقدام به ساخت جواهرات کردند. در گذشته جواهرسازی کاربرد های فراوانی داشت که از مهم ترین آنها می توان به استفاده تزئینی و نمایش سنگ های قیمتی، ابراز ایمان و عقیده، نشان دهنده موقعیت اجتماعی و... اشاره کرد. پرکاربرد ترین نوع جواهرسازی برای مقاصد سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت و از قیمتی ترین و زیباترین جواهرات در تاج های پادشاهی و خانواده سلطنتی استفاده میشد.


 


جواهرسازی چیست 



در طی سال ها کشف مستمر سنگ های جدید، فلزات گرانبها و مواد تزئینی، آمیخته با پیشرفت ابزار جواهرسازی و متالوژی، موجب شده هنر جواهرسازی دیگر به یک قشر خاص (قشر مرفه جامعه) متعلق نبوده و هر کس از هر طبقه اجتماعی امکان دسترسی به جواهرات ظریف و زیبا را داشته باشد. 

امروزه جواهرسازی یکی از پردرآمدترین مشاغل به شمار می آید که می توانید با گذراندن دوره های آموزشی و دارا بودن مقداری خلاقیت، در منزل نیز از این طریق کسب درآمد نمائید.

ابزارهای کاربردی جواهرسازی که برای شروع این هنر به آنها نیاز دارید عبارتند از :


 


جواهرسازی چیست 


 


1 – سیم چین : سیم چین شما را قادر می سازد به راحتی اتصالات و سیم ها و زنجیر های بلند را کوتاه کنید. در زمان استفاده از سیم چین سعی کنید همیشه سمت صاف سیم چین را در نزدیکی شیء قرار دهید تا برش صاف و تمیزی داشته باشید، همچنین قسمت انتهایی کار را با دست نگه دارید تا پس از برش، در هوا به پرواز در نیاید.

2 – دم گرد : ابزار دم گرد برای ساخت حلقه و قلاب در صنعت جواهرسازی کاربرد فراوانی دارد. آرواره های دم گرد به شما اجازه می دهد سیم خود را به دور آن پیچانده و با استفاده از نوک مخروطی دم گرد، حلقه ای با سایز دلخواه درست کنید. برای تهیه حلقه بزرگتر باید سیم را در قسمت نزدیک به دسته، و برای ساخت حلقه کوچکتر باید سیم را نزدیک به نوک دم گرد بپیچانید.

3 – دم باریک : دم باریک نیز مشابه دم گرد می باشد، با این تفاوت که دم باریک دارای آرواره های مسطح است. این آرواره های مسطح برای نگاه داشتن سیم و زنجیر (بدون ایجاد آسیب یا خط و خش بر روی آن) بسیار مناسب و کاربردی هستند. 


 


جواهرسازی چیست 



4 – دم پهن : این ابزار با آرواره های صاف و پهن خود گرفتن سیم جواهرات را برای جواهرساز ساده تر می کند. دم پهن مانند دم گرد و دم باریک از ابزار های ضروری و لازم در صنعت جواهرسازی بشمار نمی آید، ولی در نظر داشته باشید که برای شکل دادن به سیم باید ابزاری داشته باشید که توسط آن بتوانید سیم را نگه داشته و با دم باریک یا دم گرد به آن فرم دهید، و دم پهن بهترین ابزار برای نگه داشتن سیم است.

5 – انبر کریمپ یا کریمپر : از این ابزار برای موج دار کردن و شکل دادن به سیم ها استفاده می شود. کریمپر در آرواره هایش دو شکاف به شکل C دارد که با استفاده از آنها می توان حلقه و زنجیر ایجاد کرد.


جواهرسازی چیست 


 

صنعت جواهرسازی اروپا

دامنه مواد و مصالحی که در جواهرسازی قومی به کار می رفته به قدری وسیع است که صنعت جواهرسازی اروپا را تحت تأثیر قرار داده است و به عنوان عظیمترین نیروی الهام بخش طراحی قرن بیستم به حساب می آید. تاثیر آداب و سنت های آفریقایی نیز بر این صنعت چشمگیر بوده است به طوری که مردم آفریقا و بسیاری از مردم آسیا بر خلاف اروپایی ها، هرگز راهی را که اجدادشان طی کرده اند، فراموش نکرده اند و هنوز هم به ساخت اشیاء و زیورهایی از جنس استخوان حیوان ها، چوب، صدف، ریشه گیاهان، دانه ها و حبوبات، اقدام می کنند. خرید اینترنتی نقره

به طور مثال در شمال نیجریه از حصیر برای ساخت گوشواره استفاده می شود و مردم «باشیما Bashima» نیز گردنبندها و بازوبندهای زینتی خود را از حصیر می بافند. مردم آفریقا پس از پایان دوره استعمار، از سکه های به جا مانده از اروپایی ها به عنوان زیورهای آرایشی موی سر استفاده می کردند و در تزیین گردنبندها نیز از این سکه ها استفاده می کردند.


به موازات آن، در نقطه ای دیگر، پرهای پرندگان استوایی وسیله ی تزیین گردنبندها و کلاه های آیینی تمدن پیش از کریستف کلمب، سرخپوستان آمریکای شمالی و قبایل آمازون بود.

از جمله ویژگی های مهم جواهرات قومی که هنگام مقایسه با شیوه های قبل به چشم می آید، جرأت و جسارت فوق العاده سازندگان آنها در به کارگیری رنگ ها و هماهنگی کامل مواد مصرف شده است، به طوری که در بسیاری موارد می توان مجموعه ای از مهره های شیشه ای مرجان های نتراشیده، استخوان ها و نقره کاری را یک جا و بر روی یک قطعه زینتی مشاهده کرد. هر یک از این مواد با رنگ های فیروزه ای، شیری، صورتی و نقره ای درخشان آمخیتگی رنگی زیبایی به وجود می آورند.

از دیرباز نیاز به ساخت زیورهای ارزان قیمت در کنار زیورهای قیمتی مطرح بوده است و جواهرسازان هندی در روزگاران دور اقدام به ساخت زیورهای ارزان قیمت کردند. انواع النگوها و زیورهای ساخته شده از جنس صدف، حلزون، شیشه، فلزات و نوعی صمغ حشرات به نام «لاک» از نمونه های ارزان قیمت ساخته شده در زمان گذشته است. آنچه که بیش از پیش به جواهرات هندی و آسیای شرقی جذابیت بخشیده به کارگیری ماهرانه مواد مصرفی بوده است.