zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

زیورآلات سنتی زنان کُرد نماد مادهای ایران زمین + تصاویر


خرید اینترنتی نقره

آژانس خبری- تحلیلی زریان؛ زنان کردستان در گذشته نه‌ چندان دور به طور سنتی همراه با لباس محلی خود زیورآلات ساخت صنعتگران محلی را استفاده می‌کردند.

به گزارش زریان؛ جنس این زیورها عموماً از آلیاژهای برنج و ورشو بوده است، اما گاهی بعضی از قطعات آنها از مس ساخته می‌شد که به دلیل هزینه بالای ساخت، سختی کار و مشکل رقابت با زیورآلات وارداتی، امروزه این اشیا کمتر از پیش ساخته می‌شوند اما هنوز می‌توان آنها را در بازارهای قدیمی شهر سنندج و بقیه شهرهای استان کردستان یافت؛ برخی از زنان کرد هنوز از چنین زیورآلاتی استفاده می‌کنند.

 


زیورآلات محلی در کردستان سابقه دیرینه دارد و هنرمندان سنندجی از دیرباز از قراضه‌های مس، برنز، ورشو و غیره انواع زیورآلات را که عموماً طرح و شکل محلی دارند، تولید می‌کنند.


 


محصولات محلی زیورآلات سنتی شامل انواع گردنبند، دستبند، سربند، سینه‌ریز، النگو، انگشتر، گوشواره و ... در اشکال مختلف با نام‌های محلی ساخته می‌‌شود.


 


*دستبند سنتی کردستان مهر اصالت یونسکو گرفت


 


توفیق شریعتی مسئول تنها کارگاه تولیدی زیورآلات سنتی کردستان که جوانی 32 ساله است از دوران کودکی در کنار پدرش کار ساخت زیورآلات سنتی را آغاز کرده و مشوق اصلی‌اش پدرش بوده است و از همان سنین کودکی و 7 سالگی مشغول به این هنر سنتی شده و عملاً 15 سال است که در این حرفه اشتغال دارد و به مدت 7 سال به‌ عنوان مربی در سازمان میراث فرهنگی کردستان به کارآموزان و هنرجویان این هنر دستی را آموزش داده است.


 


وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج به اخذ مهر اصالت یونسکو برای دستبند سنتی کردستان که یک نوع زیورآلات مخصوص منطقه کردستان است، اشاره کرد و گفت: برای ساخت این نوع دستبند با تمام ریزه‌‌کاری‌هایش با حفظ اصالت قبلی و تغییرات کم که مخصوص منطقه کردستان و مربوط به دوران مادهاست نشان ملی مهارت گرفته است.


 



 


وی درباره زیبایی و ظرافت این دستبند سنتی که برای ساخت آن 5 شبانه‌روز تلاش کرده است، افزود: مواد به ‌کار رفته برای ساخت این دستبند که ظریف کاری زیادی بر روی آن انجام شده نقره خالص 999، و هزار و 323 جوشکاری به کار رفته و از مشخصه این دستبند این است که حتی جای جوشکاری و لحیم‌های آن مشخص نیست.


 


توفیق شریعتی هنرمند سنتی‌کار سنندجی امسال در روز جهانی صنایع دستی و گردشگری به عنوان هنرمند برگزیده کشور انتخاب شد.


 


وی دلیل انتخابش به عنوان هنرمند برگزیده کشور را گرفتن نشان ملی مهارت به خاطر دستبند سنتی کردستان، سابقه فعالیت زیاد و اشتغال‌زایی برای جوانان در هنرهای سنتی دستی و نوآوری‌های نوین در کار صنایع دستی عنوان کرد.


 


شریعتی دستبند سنتی را بهترین کار هنری خود در طول 15 سال فعالیتش عنوان کرد و افزود: این دستبند که با دست رئیس جمهور و سازمان میراث فرهنگی کشور نشان ملی مهارت گرفت کاری فوق‌العاده بود که به درخواست سازمان میراث فرهنگی باید در موزه تهران نگهداری شود.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.