zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

زیور آلات دست سازی


ایرانیان از قدیم از هیچ  خرید اینترنتی نقره  روی گردان استفاده نمی کردند و زیور آلات را تحت عنوان مکملی برای پوشش بدن و راز در لحاظ می گرفتند . در دوران هخامنشیان کاربرد زیور آلات دستساز خصوصاً برای مردان فراوان مورد دقت بوده , به طوری که بزرگان و سلاطین گوشواره های سنگین وزن و لبریز تزیین فی مابین اسباب و اثاث فردی خویش استفاده می کردند . 
به گفته مورخان تسلط پارتی , در به عمل بردن زیورها و زیورآلات دستساز فراوان باذوق بودند و مثال های زیبایی از هنر جواهر سازی پارتی را برای آیندگان به جا نهاده اند . به صورت نمونه زیور آلات دستساز ای از جنس طلا جواهرات به صورت تُنگ که بر روی آن نگین هایی از لعل تزیین یافته از قدیم به یادگار باقی مانده است . یاقوت و مروارید از گوهرهایی بود که در تزئین زیور آلات دست ساخته مردان و زیورآلات دست‌ساز زنان اشکانی فراوان کاربرد داشت . 
به صورت کلی مردان ساسانی از زیورآلات دستساز پاپیون و یادگرفتن دستبند ساخته شده با دست , فراگیری ساخت زیورآلات دست‌ساز , گردنبند و فن های مروارید بر گرد تاج و بر روی موها استفاده می کردند و زنان ساسانی هم نظیر مردانشان از زیورآلات دست‌ساز پاپیون زیبایی برای تزیین رمز و گردن و بدن و بازو استفاده می کردند . 
دلبستگی و گردآوری زیورآلات دستساز برنجی در پیشین به نحوی بوده است که گهگاه تمامی جواهرات و زیورآلات ساخته شده با دست برنجی فرد , بعد از مرگش همراه با او به خاک سپرده می شده‌است , مثال هایی از زیور آلات دست ساخته ها و دست بند دست‌ساز را می توان در بقاع هایی که از هزاران سال پیش به یادگار باقیمانده است به عینه مشاهده کرد . 
استفاده از زیور آلات دست‌ساز فقط به انگیزه تزیینات و زیبایی نبوده است ; گهگاه مردم قبلی از زیور آلات دست سازی و دست بند ساخته شده با دست با سنگ های قیمتی خاص استفاده می کردند . 
در هر حال اموزش دستبند دست‌ساز و یادگرفتن ساخت زیورآلات دستساز در کشور‌ایران باستان اعم از وسایلی بوده است که کاربرد مضاعف داشته است , خصوصاً در دوران هخامنشیان , اموزش دستبند ساخته شده با دست و فراگیری ساخت زیورآلات دست‌ساز نمود بیشتری داشته و به فراوانی به دیده میخورد . در دوران اسلامی استفاده از این زیورآلات دست‌ساز سازه به عللی تعدیل مییابد ولی توشه دیگر در دوران صفاریان تا زمان های آن گاه اشاعه پیدا می نماید . زیور آلات دست ساخته استیل و زیور آلات دست ساخته فلزی منجر آلرژی هایی در اشخاص می‌شود . زیورآلات ساخته شده با دست چوبی بین پسرها ترویج متعددی دارااست . 
از زیورآلات دستساز اشرافی برای زینت بزرگان استفاده می شده‌است . زیور آلات ساخته شده با دست بدل و زیور آلات دستساز طلا جواهرات ساخنه دست انسان است و اعم از اسباب و اثاث فردی خوشگل و شکیل هستند . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.