zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

نقره با ارزش خیس از طلا


دیدنی می‌باشد بدانید که در یک زمان وقتی کوتاه، در مرزوبوم مصر، ارزش نقره بالاتر از طلا بود . 

طلاست و در جایگاه پس از آن قرار دارد 
آن گاه از طلا، نقره چکش خوارترین فلز ارگانیک محسوب می شود که فراوان انعطاف پذیر بوده و می بضاعت آن را به اشکال متفاوت تغییر تحول بخشید . یک اونس (۲۸٫۳ گرم) نقره را می بضاعت به یک سیم به بلندی ۲٫۵ متر تبدیل کرد . 

خدایان 
نقره 

نلسون بانکر هانت و هربرت هانت در سال ۱۹۷۹ میلادی توانستند قیمت نقره را ارتقاء داده و آن را به ۴۹٫۴۵ دلار برای هر اونس برسانند . این ارتقاء قیمت در برهه زمانی یاد شده، برابر با ۷۰۰ درصد رویش ناگهانی در یک روز بود . در هم اکنون حاضر گمانه زنی می گردد که حدود یک سوم نقره دنیا در مالکیت این دو نفر قرار دارااست . 

پنج 
شنبه نقره ای 
10 

در روز ۵ شنبه در ۲۷ مارس سال ۱۹۸۰، ارزش نقره به ناگهان سقوط کرد و این نزول قیمت به حدی رسید که وحشت عمومی در میان سرمایه گذاران ایجاد کرده و این تغییر و تحول حتی در دیگر کالاها نیز تاثیر منفی گذاشت . به همین خاطر، این روز را در تاریخ به عنوان «۵ شنبه نقره ای» تصویب کرده اند . 

استعمال 
از نقره در شیشه های ماشین 
11 

از آنجا که نقره یکی از شایسته ترین فلزهای رسانای گرماست از آن برای خطوطی که در شیشه های عقب خودرو می بینید، استعمال می شود . نقش این خطوط گرم کردن شیشه در روزهای سرد زمستانی میباشد تا از یخ زدن آن پیشگیری نماید . 

تاریخچه ملیله کاری در ایران


در قضیه ملیله تعاریف مختلفی ارائه شده می باشد که به مفهوم ریشه‌های تاب داده و پیچیده از زر و سیم میباشد و به علت شباهتی که که از لحاظ مواد آفریننده و هم از نظر ظرافت به عمل رفته در آن با ملیله دوزی داراست به این نام دارای شهرت گشته و این اسم را از ملیله دوزی به عاریت گرفته هست . پس شاید بی ربط نباشد که هنر ملیله سازی مهجور باقی مانده و تعداد کمی این را می‌شناسند . 
ملیله تلفیقی از هنر و صبر است که با به کارگیری از مفتول‌های باریک طلا و نقره به ایجاد اثرها خوشگل و هنرمندانه سبب می شود . 
تاریخچه گوشواره نقره
ملیله کاری در ایران تاریخچه 
ملیله کاری در ایران از مدت پیش از تاریخ نیز، کاربرد مفتول‌های نازک در تولید زیورآلات اشاعه داشته میباشد و به کار گیری از آن به مرور زمان ارتقاء پیدا کرده هست . هرچند که شاید بر روی زیورآلات اول نتوان اسم ملیله را گذاشت، اما می‌توان تکنیک‌هایی که جمعا ساختار ملیله را تشکیل می‌دهند را مشاهده کرد . 
عمر این هنر گران بها در کشور ایران به روایت بخش اعظم پژوهشگران متعلق به سال‌های 550 تا 330 ق . م می‌باشد که طی سال‌های خاطره شده به باعث ترویج استعمال از ظروف گران ارزش از سوی طبقات ثروتمند، صنعتگران البته فلز کار، به ویژه زرگران و نقره کاران، تمامی دقت خویش را به زیباتر ساختن ظروف معطوف داشتند و به فرآورده‌های مصرفی حالتی زینتی داده اند . در عصر هخامنشیان ، کاربرد مفتول‌های نازک و فرم دهی آن‌ها را بر روی یک فلز دیگر می‌توان مشاهده کرد اما در دوره اشکانی آثار زیبایی بر جامانده که دوچندان شبیه به ملیله مدرن می‌باشد و حالت کانال ای به خویش پیدا کرده می باشد . 
فرایند تکاملی هنر ملیله در هر عصر پیشرفت کرده اما در زمان ساسانیان اثر ها متعددی از ملیله ، چشم نشده هست . معلوم نمیباشد که آیا به دلیل جراحت پذیری ملیله، اثراتی باقی نمانده و یا در آن مقطع ملیله دچار سکون شده است، چون که هنرمندی و آثار زیبای فلزی در عصر ساسانیان بر هیچ کس پوشیده نمی‌باشد . در گنجینه‌های بدست آمده از جیحون ، همدان ، شوش و دورااوراپوس هنر ملیله کاری به دیده می‌خورد که در آنان نشان از مهارت استادکاران ملیله چشم می‌شود . 
پس از زمان ساسانیان، زمان نو در میهن جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود، آن ورود اسلام به ایران هست . درست آنگاه از زمان ساسانیان یعنی در حکومت سلجوقیان، اثر ها دوچندان زیبایی از زیورآلات ملیله مشاهده میگردد که گواه بر مهارت و تجربه هنرمندان است . وجود این اثرها این ظن را قادر می کند که در زمان ساسانیان هم ملیله وجود داشته و احتمالا صرفا یک زمان بیحرکتی را طی کرده می‌باشد و یا در مقطع یورش اعراب به ایران به عنوان غنیمت جنگی زمینه به کار گیری قرار گرفته میباشد . 
پروفسور آرتور اپهام پوپ در کتاب شاهکارهای هنر ایران ضمن اشاره به زرگری و نقره کاری در سال‌های پس از ظهور اسلام به اثراتی از ملیله متعلق به قرن 12 میلادی اشاره کرده میباشد . حتمی به ذکر می‌باشد تعداد و اثر ها باقی باقیمانده از آن مقطع زیاد قلیل است از آنجا که شی ها ملیله از طلا و جواهرات و نقره ساخته می‌شوند و می‌توان آنها را ذوب کرده و مجددا مسئله استفاده قرار بخشید ، به همین جهت هم آن شی ءها به مرور مدت از دربین رفته و هم این‌که نمونه‌های متعددی از ملیله کاری بازه قبلی باقی نمانده می باشد . در دوران سلجوقی بیشتر سازندگان اثر ها نفیس فلزی هنرمندان خراسانی مستقر در شرق و شمال شرقی کشور‌ایران بودند که عده ای از آنها به علت جنگ‌های خونین و زد و خورد‌های محلی ، ترک وطن کرده در سایر شهرها از پاراگراف زنجان، بروجرد، همدان، تبریز و بویژه شهر موصل اقامت گزیدند . 
تاریخچه 
ملیله کاری در ایران با اعتنا به آنچه که اشاره شد احتمال می‌رود هنرمندان خراسانی هنر فلز کاری از گزاره ملیله کاری را در سال پنجم ه . ق در زنجان اشاعه دادند . 
پس از سلجوقیان و روی فعالیت وارد شدن مغولها و پس از آن تیموریان، به برهان پیکار و ناآرامی در مرزوبوم ایران، اثر ها یه خرده از این دوره‌ها مشاهده می گردد . تا زمان صفوی که بازهم این هنر رونق یافته و نمونه بارز این هنر را در درب مکتب چهارباغ اصفهان به وسیله عبداللطیف تبریزی و به امر پاد شاه پاد شاه حسین می‌توان مشاهده کرد . به حیث می‌رسد این اولی باری می باشد که ملیله در کاربردی به جز زیورآلات و با تراز بزرگ خیس به کار رفته و استادی را به نهایت خود رسانده می باشد . همینطور فرمان روا عباس جمع متعددی از ارامنه جلفای آذربایجان را به اصفهان آورده ، منطقه ای به اسم جلفا را بنا گذارده و به تولید مصنوعات فلزی و از پاراگراف کمربندهای ملیله و . . . پرداختند . می‌توان ذکر کرد دوره صفویه اولی باری است که ملیله در اصفهان مشاهده شده میباشد . 
با حمله افغان‌ها به کشور‌ایران و روی عمل وارد شدن افشاریان و زندیان ، این هنر زیبا و دقیق اصالت خود را حفظ کرده و به مرور بر ظرافت و زیبایی آن افزوده گردیده میباشد و بستر واجب برای وجود اثر ها قشنگ را در بازه قاجار آماده کرده می‌باشد . 
در زمان قاجار اثرها زیبایی از هنرمندان زنجانی چشم میشود و اثر ها به جای باقی‌مانده علاوه بر زیورآلات کاربردی دیگری نظیر قلمدان، دوات دان، سینی ، سرقلیان و . . . می‌باشد . 
بعضی معتقدند که از مقطع مبارزه جهانی دوم چند از هنرمندان زنجانی به اصفهان و تهران کوچ کرند و این هنر را به دیگر نواحی ایران بردند (در تهران عمده به صورت جواهرات و در اصفهان عمده در تولید زیورآلات و ظروف نقره می باشد . ) اما وجود درب مدرسه چهارباغ حضور ملیله را در مدت صفوی در اصفهان نوید داده تا آنکه در مقطع پیکار جهانی دوم این هنر به طور کامل در اصفهان زمینه استفاده قرار گرفته است . درباره تاریخچه ملیله زنجان داده ها دقیقی در دست نمی باشد و آثار باقی باقی مانده ملیله مضاعف ناچیز بوده و اکثرا متعلق به دو صده اخیر می باشد . 
در کتب تاریخی که اشاراتی در رابطه زنجان دارا‌هستند از دربین صنایع شهر زنجان بیش از هر چیز درمورد فلز کاری آن کلام گفته اند از آنجا که ملیله کاری نیز یک عدد از شاخه‌های فلز کاری میباشد می‌توان مسیر جنبش آن را در بطن فلزکاری منطقه کاوش کرد . 
باتوجه به رونق شهر زنجان در دوره هخامنشیان ، اشکانیان و ساسانیان فلزکاری نیز که از صنعت توسعه یافته هر یک از این تمدن‌هاست ، در این منطقه وجود داشته هست . سوابق ملیله کاری در زنجان از قرن دهم هجری، به آن گاه شفاف و مشخص و معلوم می باشد به طوریکه (فردریک ریچارد)، مستشرق اروپایی، درسفرنامه خویش می‌نویسد شهر زنجان که شهر کوچکی است نقره، و ملیله کاری این شهر پر زرق و برق هست . همینطور ساموئل گرین ویل بنجامین که در حدود سال (1883 م 1301 ه . ق) به کشور ایران مسافرت کرده میباشد در زمینه صنعتگری در زنجان داده ها بیشتری می‌دهد . 

رینگ تزویج در تمدن‌های مختلف

 حلقه ازدواج درجوامع و فرهنگ‌های متعدد نشان از تعهد مستمر زوج‌ها به معاش مشترکشان دارد . 
تا به حالا به فلسفه حلقه ازدواج تفکر کرده اید ؟ در اینجا به جایگاه حلقه ازدواج در جامعه ها متفاوت می‌پردازیم . 
در انجیل از حلقه به عنوان نشانه وفاداری خاطره گردیده می باشد . 
در دوره ای از یونان که حلقه آهنی جدید به وجود آمده بود، به عنوان تعهد و پایداری ازدواج، از طرف داماد برای عروس نبی می شد . 
در دوره‌های متعدد یونان، حلقه وصلت شکل‌های مختلفی وجود داشته می باشد . 
حلقه‌ها به جنس‌های مختلف نظیر برنج و مس و یا به شکل‌های متفاوت مانند یک کلید که نشان از اقتدار زن در خانه داشت نمونه‌های مختلفی از حلقه‌های وصلت در دوره‌های متفاوت می باشد . 
ایتالیایی‌ها از حلقه‌هایی از فرآورده نقره که میناکاری شده بود به عنوان رینگ رینگ ازدواج استفاده می کردند . 
در این فی مابین اروپاییان اعتقاد جالبی داشتند و آن استفاده از الماس در ساخت رینگ برای استمرار عهدوپیمان ازدواج بود . 
در 
ایرلند مردم بر این یقین بودند که در شرایطی‌که حلقه ای از مال طلا وجود نداشته باشد آن وصلت رسمی نیست! در ایسلند وجود حلقه برای وصلت چندان حتمی کمبود اما کمابیش وجود داشت البته نه فقط جهت به کار گیری در انگشت بلکه به شکل‌های متفاوت از متاع کهربای سیاه، سنگ و یا استخوان و . . . 
این 
حلقه‌ها گاهی آنقدر پهن بود که دست از آن عبور داده نمی شد به طوری که در مراسم، داماد 4 انگشت و کف دست خویش را از این رینگ عبور داده و دست عروس را می گرفت! مردمان مصر بر این عقیده بودند که یک رگ در انگشت چهارم وجود داراست که به قلب وصل می‌باشد، علاوه بر این وجود حلقه در این انگشت علاقه دربین زوج‌ها را زیادتر می کند . 
در واقع این مصریان بودن که مقدمه از حلقه به عنوان نمادی برای ابدیت و لینک و پیوند مستمر استعمال کردند . 
قانونی در اسکاندیناوی وجود داراست که بر اساس آن زنان از 3 رینگ به کارگیری می نمایند . آن‌ها این سه رینگ را برای نامزدی، ازدواج و مادر شدن در دست می کنند . 
امروزه وجود حلقه تزویج جزئی از مراسم شده است که بیشتر مردمان آن را در دست چپ خویش می کنند . 
عشق‌های حقیقی و واقعی مدام و تمامی جا به هم متصل باقی می مانند . 

استخراج فلز طلا و جواهرات

استخراج 

فلز طلا و جواهرات از فلزات و کانی‌های دیگر اکثر حجم طلای موجود بر روی زمین از روش معادن اصلی ایم فلز بدست آمده می‌باشد . 

مقادیر قابل توجهی از فلز طلا در هنگام تصفیه فلزات دیگر نظیر مس بازیابی میشود . 

حدود 20 درصد از تولید ها طلا و جواهرات مرزو بوم ایالات متحده در سال 1983، از فلز مس بازیابی شده می‌باشد . 

در سایر کشور‌ها مثل کانادا و آفریقای جنوبی هم مقادیری طلا، از فلزاتی مثل نیکل و پلاتین استخراج می گردد . 

در مرزوبوم جمهوری اسلامی ایران نیز در معدن مس سرچشمه، طلا و جواهرات و نقره به تیتر یک کالا فرعی بدست می آیند . 

کانی طلا به عنوان یک متاع فرعی در اکثری از معادن آبریفتی، در سراسر جهان استخراج میشود . 

عنصر طلا و جواهرات در معادن اکثر وقت ها حاصل از اکسید شدن برخی از کانی‌های نظیر کالکوپیریت، اسفالریت، گالنیت، آرسنوپیریت، پیریت، آنتیمونیت، لیمونیت و کوارتز میباشد . 

آنتیمونیت 

: استخراج 

فلز طلا جواهرات از فلزات و کانی‌های دیگر کانی آنتیمونیت معمولا به صورت بلور‌های ستونی و سوزنی شکل چشم می گردد . 

این کانی مضاعف آسیب پذیر بوده و خاکستری رنگ میباشد . 

لیمونیت 

(کانی آهن قهوه ای) : استخراج 

فلز طلا و جواهرات از فلزات و کانی‌های دیگر انباشته شدن این کانی در قسمت‌های سولفیدی، در اکثر مواقع سبب به وجود آمدن طلا جواهرات میشود . 

کوارتز 

: استخراج کلیه ست نقره و نیم ست نقره

فلز طلا از فلزات و کانی‌های دیگر کوارتز بخش اعظم از سایر کانی‌های دارنده طلا جواهرات می‌باشد . 

طلای آشکار بخش اعظم در گونه قهوه ای و یا زردرنگ این کانی وجود داراست . 

استخراج 

فلز طلا جواهرات از فلزات و کانی‌های دیگر

معرفی بعضا از فلز‌های گرانقیم

ت با شنیدن عبارت فلزات گرانقیمت ذهن بیشتر مردمان به سوی طلا و فلزات زینتی سوق داده می گردد در حالی که در دنیای امروزه بعضی از فلزات مورد استعمال در صنعت های مختلف به مراتب گران تر و بعضا حیاتی‌ از فلزات زینتی می‌باشند . 
در ادامه یک سری از گرانقیمت ترین فلزات را معرفی خواهیم کرد . 
روتنیم‌ ست نقره و نیم ست نقره
: معرفی 
بعضا از فلز‌های گرانقیمت این فلز دارای عدد اتمی 44 ، وزن اتمی 10707، چگالی 12 . 3 گرم بر سانتی متر مکعب است . 
رنگ این فلز سپید متمایل به خاکستری بوده و نقطه ذوب آن 2400 درجه‌ سانتیگراد می‌باشد . 
فلز روتنیم از مقاومت فراوان بالایی در برابر خوردگی برخوردار میباشد . 
از این فلز به تیتر مشقت بار کننده در صنعت جواهر سازی، کاتالیزور، برهان ثبت نیتروژن، تولید وسایل پژشکی و . . استفاده میگردد . 
رودیم 
: معرفی 
برخی از فلز‌های گرانقیمت فلز رودیم در سال 1803 بوسیله ویلیام‌هاید ولاستون کشف و به ثبت رسید . 
این فلز که سفید رنگ می‌باشد، دارنده عدد اتمی 45، چگالی 12 . 4 گرم بر سانتی متر مکعب و نقطه ذوب 1960 درجه‌ سانتیگراد هست .
فلز رودیم در برابر خوردگی مضاعف مقاوم می‌باشد . 
از این فلز در ساخت مبدل‌های کاتالیست خودروها، ترموکوپل برای کوره‌های صنعتی، ایجاد نورافکن‌ها و تولید موتورهای توربینی نظیر موتورهای جت به کار گیری می‌شود . 
فلز رودیم به حافظه درخشندگی در تزئین جواهرات و قطعات با بها نیز کاربرد دارااست . 
پالادیم 
: معرفی 
برخی از فلز‌های گرانقیمت فلزپالادیم در سال 1803 به وسیله ویلیام‌هاید والاستون کشف شد . 
این فلز دارای سنگ سفید، عدد اتمی 46، وزن اتمی 106 . 4، چگالی11 . 90 گرم بر سانتی متر مکعب میباشد . 
فلز پالادیم در دمای 1552 درجه سانتی گراد ذوب می شود . 
این فلز به علت مقاومت گرمایی فراوان بالا، در صنعت آبکاری فلزات قضیه استفاده قرار می گیرد . 
از این فلز در تصفیه نفت، آلیاژ سازی، خالص سازی گاز‌ها، تولید سیستم‌های سوییچینگ مخابراتی، طبابت و . . . نیز کاربرد داراست . 
نقره 
: معرفی 
بعضی از فلز‌های گرانقیمت این فلز دارنده عدد اتمی 47، چگالی 10 . 5 گرم بر سانتی متر مکعب، نقطه ذوب 961 و نقطه انجماد 2212 سانتی گراد می باشد . 
فلز نقره در اسید‌های قلیایی به چهره محلول در می‌آید . 
قابلیت و امکان گرمایی این فلز سپس از طلا، نسبت به سایر فلزات دیگر اکثر هست . 
این فلز علاوه بر صنعت های جواهر سازی در صنعت های دیگر هم کاربرد‌های فراوانی دارااست .