zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

رده نقره و مس در کانسار طلای زرشوران

خرید اینترنتی نقره


زرشوران با ذخیره‌ حدسی بالغ بر 88 بدن طلا و جواهرات ]2[ , مهمترین ذخیره طلاى ایران است . کانسنگ طلاى زرشوران با عیار میانگین 9/7 گرم در بدن حاوى ذرات طلاى زیرمیکرونى یا غیر قابل مشاهده است . براساس مطالعات انجام یافته این ذخیره از دسته ذخایر تیپ کارلین]5و 6[و یا این که شبه کارلین]3 [است . چهار جور کانسنگ اقتصادی در زرشوران شناسایی شده که بر طبق موقعیت و شیوه قرارگیرى به دو مدل کم شیب دربرگیرنده ( برشها و تکتونیتهاى کانه‌دار ( و ( آهک پودرى چالداغ ( مرمر ماسه‌اى ) ( و مالامال شیب مشتمل بر ( گوژ سیاه گسلى حاوى اورپیمنت و ژاسپیروئید ( و ( ژاسپیروئید و ارپیمنت توده‌اى ( تقسیم گردیده اند . در جدول 1 عیار این چهار جور کانسنگ با یکدیگر مقایسه شده‌است . 

جدول 1 : جدول مقایسه اى چهر گونه کانسنگ مو جود در زرشوران 

گونه کانسنگ 

آهک چالداغ 

گوژ سیاه 

ژاسپیروئید+گوژ سیاه 

تکتونیت کانه‌دار 

عیار میانگین 

62/5 

21/16 

34/8 

39/7 


با وجود مطالعات گوناگون در سال های اخیر ]7 , 6 , 5 , 3[ به دلیل کانی شناسی زیاد پیچیده هنوز منزلت کانی شناسی بعضا عنصرها نامشخص است . در مطالعات قبل کانسار طلای زرشوران یک کانسار فقیر از مس و نقره در حیث گرفته شده‌است و هنوز کانی شاخصی از نقره در‌این کانسار شناسایی نشده است . 

در تجزیه شیمیایی یک مثال معرف به وزن 250 کیلو گرم از کانسنگ طلای زرشوران ( ژاسپیروئید+گوژ سیاه ) میزان قابل مراعات ای از نقره مشاهده شد ]1[ و این سئوال مهم که رده این عنصر از نگرش کانی شناختی در کجا جای دارد مورد دقت قرار گرفت . مطالعه مقاطع صیقلی این دسته کانسنگ به وسیله SEM و EPMA سبب ساز به تشخیص خصوصی تتراهدریت – تنانتیت در مثال ها تحت عنوان منزلت فلز نقره و مس شد . 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.