zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

زیورآلات

سر 

تیره نشدن نقره: 

نقره عنصری شیمیایی می باشد که دارنده خواص فلزی بوده و از گذشته‌های دور مورد اعتنا انسان قرار گرفته می باشد . این فلز، پس از انجام عملی که به پرداخت دارای شهرت است، درخشان و براق می‌گردد . 

زیورآلات 

نقره از نظر شیمیایی عنصری عکس العمل پذیر است . این بدان معنی می‌باشد که با موادسازنده دیگری که در اطرافش وجود دارند، دچار برخورد شیمیایی می گردد .

حالا می خواهیم ببینیم راز تیره نشدن نقره‌ در چیست؟ 


راز 

تیره نشدن نقره گرچه، فلز نقره به آسانی اکسید نمی‌شود(یعنی با اکسیژن واکنش شیمیایی کم‌تری دارد) اما با هیدروژن و گوگرد (سولفور) عکس العمل سریع‌تری داشته و رنگ آن تیره میشود . ولی این تیرگی را می‌توان با استعمال از جلا دهنده‌های مخصوص و بعضی کرم‌ها، و حتی با به کار گیری ترفندهای دیگری به راحتی تمیز کرد . 


آبکاری یکی از روش‌هایی هست که برای جلوگیری از تیره نشدن نقره موضوع استفاده قرار میگیرد . برای آبکاری نقره از فلزات مختلفی استعمال می گردد که از دربین آنها می‌توان رادیوم را اسم پیروزی . 


رادیوم یک عنصر فلزی است که دارنده خواص رادیو اکتیو هم بوده و به همین ادله از درخشندگی بالایی برخوردار میباشد . این فلز از خانواده‌ی پلاتینوم و بسیار گران‌بها هست و از آن در صنعت رنگ سازی و ایزوتوپ‌های پزشکی و بسیاری موارد دیگر استفاده میگردد . به علاوه، با اعتنا به درخشندگی قابل توجهی که دارد در صنعت جواهر سازی و تولید زیورآلات نیز قضیه دقت قرار میگیرد . 


از این فلز به عنوان روکش فلزات دیگری از جمله استیل و سنگ‌های قیمتی از جمله الماس نیز استفاده می‌گردد . رادیوم یک فلز ضد حساسیت می‌باشد . درنتیجه، اشخاصی که دچار حساسیت میباشند به آسانی و با اطمینان حافظه می توانند زیورآلات آبکاری گردیده با رادیوم را به کار برند . 


روکش رادیوم از سیاه یا این که سبز شدن نقره پرهیز کرده واصطلاحاً رنگ آن را ثابت می‌نماید . این گونه روکش به نقره و سنگ‌های قیمتی همچون الماس، درخشندگی و جلای خاصی میبخشد و زیبایی و تداوم آن ها را پایدارتر می‌کند . 


عامل درخشش و سیاه نشدن برخی نقره‌ها از قبیل نقره‌ی مالزی یا تایلند هم همین می باشد . به بیان ساده‌تر، نقره‌های تولید مرزوبوم مالزی و تایلند معمولاً با رادیوم آبکاری شده‌اند . به همین خاطر، همواره براق و سفید بوده، سیاه نمیشوند . 


باید توجه داشته باشید که شستشوی زیاد، خصوصاً شستشو با مواد شوینده، روکش رادیوم را از در بین برده و به مرور آن را کدر می کند . پس در شرایطی که رغبت دارید که برق و جلای شئ زینتی خویش را مراقبت فرمایید از شستن مضاعف آن پرهیز کنید . 

زیورآلات 

به عبارتی طور که گفته شد، اگر نقره‌ی آبکاری شده به خوبی نگه داری شود، تداوم و جلای بیش‌تری خواهد داشت . 


پس در صورتی‌که به دنبال قطعه‌ی زیبایی از نقره می باشید و می‌خواهید درخشندگی آن چشم‌ها را به خود خیره سازد باید نقره‌ی آبکاری گردیده با فلز رادیوم را تعیین فرمائید . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.