zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

کاربردهای نقره


بیشتر کاربردهای نقره به قابلیت‌های آن به عنوان یک فلز گران‌بها و همینطور توان رسانایی الکتریکی و گرمایی فوق‌العادهٔ آن مربوط می‌شود . بیشترین کاربرد نقره در صنعت به ویژه صنایع الکترونیک میباشد . مصرف نقره در صنعت رو به افزایش می باشد و در سال ۲۰۱۰ با ۲۰٬۷ درصد ارتقاء نسبت به سال قبلی به ۴۸۷ میلیون اونس تروآ رسیده و توقع می رود در سال ۲۰۱۱ نیز ارتقا داشته و رکورد ۴۹۱ میلیون اونس سال ۲۰۰۸ را بشکند . 
مصرف نقره در ایجاد جواهرات در قریه سال اخیر فی مابین ۱۵۸ تا ۱۷۴ میلیون اونس (۲۰۰۱) متغیر بوده‌است . نقره رایج در جواهرسازی نقره استرلینگ اسم دارااست و آلیاژی از ۹۲ .۵ درصد نقره و ۷ .۵ درصد مس می‌باشد . مصرف این فلز برای ضرب سکه و مدال هم رو به افزایش است و به ۱۰۱ میلیون اونس در سال ۲۰۱۰ رسیده‌است . 

در بازار سرمایه‌گذاری هم با توجه به روند رو به رشد قیمت این فلز مقدار نقره خریداری شده به وسیله سرمایه‌گذاران ۱۷۸ میلیون اونس بخش اعظم از نقره‌های فروخته شده آن‌ها بوده‌است و تولیدکنندگان نقره برای جواب به این تقاضا حدود ۶۱ میلیون اونس از محصولات انبار شده سال‌های قبلی خویش را نیز به فروش رسانده‌اند . 

مصرف نقره در عکاسی در گذشته یکی از کاربردهای عمده این فلز را تشکیل می‌داد ولی با ورود سیستم دیجیتال عکاسی در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته‌است . در سال ۱۹۹۸ حدود ۳۱ درصد عرضه نقره دنیا در صنعت عکاسی مصرف شد اما این رقم در سال ۲۰۰۷ به ۱۴٫۵ درصد و در سال ۲۰۱۰ به حدود ۷ درصد هم اندازه ۷۳ میلیون اونس کاهش یافته‌است . استفاده از نقره در عکاسی به فیس نیترات نقره و هالیدهای نقره میباشد . دیگر کاهش چشمگیر مصرف نقره هم در بخش ظروف و اسباب و اثاث غذاخوری بوده که در ارتفاع خیر سال اخیر به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده و از ۱۰۶ میلیون اونس در سال ۲۰۰۱ به ۵۰ میلیون اونس (کمتر از ۵ درصد) رسیده‌است، این کاهش هم بخش اعظم به کاهش تقاضا در هندوستان مربوط می شود . 

نقره همینطور به تیتر کاتالیزور فرایندهای شیمیایی هم به کار گیری گردیده و در ایجاد برخی ابزارهای جراحی نیز کاربرد داراست . ملغمه‌هایی (آمالگام) که در دندان‌پزشکی برای مالامال کردن دندان از آنان به کارگیری می گردد نیز معمولاً ترکیبی از نقره و فلزهای دیگری همچون قلع و طلا جواهرات با جیوه هستند . نقره در ساخت برخی سازهای بادی کیفیت بالا به ویژه فلوت‌ها، ایجاد آلیاژهای لحیم‌کاری و همینطور در راکتورهای هسته‌ای هم کاربرد دارد . 

آینه‌های عادی با پوشاندن شیشه با لایه‌ای از آلومینیوم یا جیوه تولید میشوند ولی آینه‌هایی که قدرت منعکس شدن بالایی دارا‌هستند معمولاً با لایه‌ای از نقره در پشت آن ها ساخته می گردند . 

در سال ۲۰۱۰ مصرف نقره در بخش صنعت ۴۸۷ میلیون اونس، در جواهرسازی ۱۶۷ میلیون اونس، در سکه و گردنبند ۱۰۱ میلیون اونس، در عکاسی ۷۳ میلیون اونس، و در ظروف و اثاثیه غذاخوری ۵۰ میلیون اونس بوده‌است . در این سال مکزیک با ۱۲۸٫۶ میلیون اونس ایجاد پرو را پشت سر گذاشته و مطرح ترین ایجاد کننده نقره دنیا شد . پرو با ۱۱۶٫۱ و چین با ۹۹٫۲ میلیون تن در رتبه‌های بعدی و استرالیا با ۵۹٫۹ میلیون بدن در سکو چهارم قرار گرفتند . شیلی، بولیوی، آمریکا، لهستان، روسیه و آرژانتین نیز در رتبه‌های پنجم تا دهم ایجاد قرار دارا هستند و جمهوری اسلامی ایران با ۳٫۴ میلیون اونس تولید در جایگاه نوزدهم دنیا قرار دارد . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.